sobota 15. februára 2014

Moje "steroidy" 1.

Čavte, čavte!

V článku Prvý týždeň rysovačky som sa zámerne vyhla mojej suplementácii. Rada by som tomu venovala osobité články, v ktorých sa lepšie pozrieme na účinky daných "sypačiek". Posvietime si najmä na ich význam v ľudskom tele a aké výsledky možno očakávať po ich požití. (  mne drb... teda mne haraší? :D to píšem ako odborne, mno hold pondelok začína semester, asi už na mňa lezie akademický štýl písania večných seminárok, pre info: minulý semester to vychádzalo na 3 seminárky každý týždeň + záverečné práce  )

Ako býva u mňa zvykom, v každom článku sa musím s vami podeliť o udalosti z môjho študentského živôtka :) Premenlivé počasie, chorá spolubývajúca a blokovanie v pokladni pri mraziacich boxoch dobili hradby môjho imunitného systému, nepomohli ani moji marťankovia v podobe cintrón+med+zázvor. Smrkám, kýcham, smrkám,kýcham,kýcham a opäť smrkám, zakašlem a znova dookola. Prežila by som to, ale keby nebolo tej bolesti hlavy! Hrdlo nie je moc chytené, život mi znepríjemňuje len silná nádcha. Ale nie som žiadna bábovka a ďalej makám v posilke a v Carrefoure. Proste soplík, nesoplík, tuk len tak neodíde a peniažky z neba nepadajú. A zaľahnúť do postele a liečiť sa je pre mňa luxus, ktorý si my chudobní na čas aj peniaze nemôžeme dovoliť. BTW, nemám teploty, tak to nie je také hrozné... označila by som to za malú nepríjemnosť každodenného života :)


Predvčerom, v stredu 13.2. som sa merala, dlho som rozmýšľala, či sem moje miery dám, alebo či vôbec moje meranie spomeniem... výsledok už čítate :D Keďže váha nie je vždy ten správny ukazovať, pozvala som si na pomoc aj krajčírsky meter z Tesca (kruci! stál 2,50 éčok! 2,50! to mám 0,5 kg kuracích pŕs v Kauflande v akcii :D šľak to trafil) Ďalšie rozhodnutie bolo, či sa s vami podelím o moje čísielká. Aj výsledok tohoto rozhodovania sa vám odhalí:

biceps: 27 cm
stehno: 56 cm
lýtko: 33 cm
hrudník: 89 cm (som kozatáá aach joo :/ )
pás (najužšie miesto) : 71
pás (najširšie miesto) : 81 (nafúknuté), 76 (mierne stiahnuté... asi tak do normálnej podoby, keď nie som ako balón, čo som bohužial stále, až kým nejdem konečne na ...veď viete...kam chodia páni pešo ... )
zadok (najširšie miesto) : 92,5 cm
stehná (najširšie miesto) : 92 cm

A teraz k hlavnej téme článku, moje "sypačky"


Kreatín

Možno si ťukáte po čele "však je v rysovačke a kreatín sa používa len pri objemovke!". No v riadkoch, ktoré sa tešia na napísanie, zbúram ďalší mýtus, ktorý koluje po posilkách.  Tí čo si myslia, že kreatín je aminokyselina tiež sklamem. V skutočnosti je to chemická zlúčenina zo skupiny aminov. Naše telo si ho dokáže prirodzene vytvoriť z aminokyselín glycínu, argininu a mentioninu. Bežne sa nachádza v strave a priemerný človek zje za dať asi 1g kreatínu. Týmto tvrdením tiež zavriem papuľku všetkým, ktorý sú toho názoru, že kreatín je dopingová, nelegálna látka, pretože je PRIRODZENÝ!
Toto je ten môj. Vrelo ho odporúčam. Skvelé zloženie doplnené o niacín, arginín, extrakty zo zeleného čaju a guarany. Nárast sily zaručený a bez zadržiavania vody! :) 

Kreatín má množstvo účinkov. Športovci (podotýkam športovci, teda nie len kulturisti) ho využívajú najmä pre jeho primárne pôsobenie, no vďaka ujom a tetám v bielych plášťoch sú nám známe aj "vedľajšie účinky", pre ktoré si získava čoraz viac priaznivcov. A tak sa stane, že kreatin začnú užívať aj ženy, a vôbec im to neublíži. :)

Medzi hlavné účinky patrí doplňovanie energických zdrojov počas tréningu. Nie nemám na mysli cukry a pod. Kreatín pôsobí na rýchlejšie uvolňovanie energického nosiča ATP ( adenosin tri phospat ) Okamžitý zdrojom pre pohyb je práve ATP, avšak v tele sa nachádza v množstve, ktoré dokáže, pri vysokointenzívnej  svalovej práci, vydržať 6-10 sekúnd. K jeho úplnému vyčerpaniu dôjde po 30 sekundách.
Potom, pôsobením vody, sa ATP hydrolyzuje na ADP (adenosin di phospat ) My, rozumej tí čo vykonávajú vysokointenzívné a krátkodobé zaťaženie svalov, potrebujeme najmä ATP. Ak máme v posilovni podávať dobré výkony, ATP sa musí pravidelne obnovovať. K tomu dochádza prirodzene, pôsobením kreatin fosfátu, ktorý sa napojí na ADP a následkom čoho vznikne opäť ATP. Ak si vieme zrátať 2 a 2, tak táto skutočnosť nám jasne hovorí, že čím viac kreatín fosfátu máme vo svaloch, tým rýchlejšia je obnova ATP a môžeme podať lepší výkon v posilke. Je však nutné dodať, že aj kreatin fosfát potrebuje čas na obnovu, stačí ak si dáte 1-2 min. pauzu po 2 sériách.


Pokiaľ nemáte vo svaloch uložený dostatok kreatin fosfátu, ATP sa nemá z čoho regenerovať a k slovu sa dostane svalová vyčerpanosť, únava a odpočítavanie posledných opakovaní "nech už konečne odtiaľto vypadnem"!  Nedostatkom kreatin fosfátu sa znižuje intenzita tréningu, čomu sa úmerne rovná aj nižšie efektivita a oddialenie vašich vysnených výsledkov. Čo ste sa z tohoto mohli naučiť? Prvom rade to, že čim viac kreatín fosfátu máte po svaloch, tým lepšie. Dokážete dlhšie, s väčšou intenzitou a efektivitou zvládať krátkodobé anearóbne športy ako je šprint či posilňovanie.


Z vyššie uvedených informácií plynie vyvrátenie fámy, že kreatín sa do rysovania nehodí. Dostali sme opäť známu rovnicu: viac svalov= zvýšený bazálny metabolizmus= lepšie spaľovanie tukov. Kreatín podporuje rast svalov bez tuku. A kým si udržíte príjem energie len mierne pod úrovňou koľkou potrebujete (bazál + cvičenie+ každodenné aktivity) a nepôjdete do prísnej diety, tak na začiatku chudnutia ho môžete používať. Jeho účinok podporíte aj intenzívnym a krátkodobým tréningom, do ktorého sa kreatín hodí ako ryba do vody. :)



 Ostali nám ešte sekundárne účinky kreatínu. Vedci zistili, že užívanie kreatínu má pozitívne účinky na hladinu zlého cholesterolu v krvi. Užívanie kreatínu po dobu 28 dní v spojení s posilovaním znížilo zlý cholesterol viac u ľudí, ktorý ho brali, ako u ľudí, ktorí ho vynechali. Ďalej má vplyv na zvýšenie hustoty kostí. Kreatín tiež zvyšuje energickú kapacitu mozgu, čo zlepšuje pamäť a logické myslenie. Spomeniem ešte fakt, že znižuje negatívne účinky myostanínu prirodzený regulátor rastu svalovej hmoty, keď sme žili ešte v jaskyniach zabraňoval, aby nám narástli veľké svaly, pretože tie spaľovali veľa energie, a človek vtedy nemal fast food na každom kroku, že áno... my už v jaskyni nie sme, ale myostanín stále pôsobí rovnako :) ) Vo svete fitness sa využíva jeho vlastnosť podnecovať účinky iných látok, známe sú tieto vhodné kombinácie: srvátkový proteín+ kreatín, beta-alanín+kreatín, sacharidy+kreatín a mnoho iných.



zdroje: http://www.fitnesstreneri.sk/kreatin/35/kreatin-mechanizmus-ucinku-a-vplyv-na-rast-svalovej-hmoty
http://kulturistika.ronnie.cz/c-8449-ma-kreatin-opravdu-vedlejsi-ucinky.html

Uff, tak to dalo zabrať. Dúfam, že som vás moc neunavila a dozvedeli ste sa niečo nové. :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Motív Úžas, a. s.. Autor obrázkov motívu: lobaaaato. Používa službu Blogger.