sobota, 18. apríla 2015

Ako prekonať stagnáciu pri chudnutí?

Aojte!


Často sa stretávam s tým, že dámam či pánom, ktorí sa rozhodli schudnúť, po istom čase sa ručička na váhe rozhodla štrajkovať. Ani za toho čerta sa nie pohnúť aspoň o to deko dolu! Aj ja sama to dobre poznám, v nasledujúcom seriáli sa dočítate, ktoré triky som objavila pri každej rysovacej príprave. Riadky sú venované pre bežnú populáciu :) Takže ak čakáte rady typu "začnite ťahať nulky" alebo "kúpte si sinefrin", či "cvičte dvojfázové tréningy" , tak vás sklamem. Tie "najmučivejšie" praktiky z dielne fitness priemyslu radiť nikomu nebudem, nie sú zdravé a pre pracujúceho či študujúceho človeka sú zbytočné... pri chudnutí si treba udržať nie len svaly, ale jasnú myseľ a dobrú náladu, s nasledujúcimi trikmi to istotne zvládnete.

1. Časť: Zistite, čo vám škodí


Začnem tou "mojou" najväčšou vychytávkou. Istotne ste už o tom niekde počuli, čítali. Ono to naozaj funguje. V našej strave máme aj tzv. antinutrienty, sú to látky, ktoré zabraňujú vstrebávaniu dôležitých živín z jedla. Na podobnom princípe funguje, nazvime ich antidiétnici :D, sú to jednoducho potraviny, ktoré sú síce všeobecne odporúčané a klasifikované ako zdravé, no práve vám bránia zhodiť to pomyselné posledné kilo.

Medzi takýchto najviac antidiétnikov patrí bez pochyby glutén. Čuduj sa svete, je to asi jeden z hlavných antinutrientov. Čítala som už niekoľko odborných článkov, kde sa autori odvolávali na vedecky potvrdené dôsledky konzumácie lepku. Veľmi dobré recenzie má aj kniha Život bez pšenice. Nejdem si ale lámať prstíky na klávesnici (díkibohu za ctrl+c a ctrl +v)  a nechám prehovoriť samotného autora knihy Williama R. Davica:

"Zlatožlté zrno však poškodzuje naše zdravie a stojí za hromadením tuku. Za posledných päťdesiat rokov sa pšenica tak geneticky zmenila, že s pôvodnými odrodami nemá veľa spoločného. Nová pšenica robí ľudí tučnými, podporuje diabetes ako aj starnutie, poškodzuje srdce a mozog a škodí pleti."

Niekedy sa lepku pripisovalo "len" negatívne pôsobenie na tráviaci trakt. Podľa najnovších zistení moderné, vyšľachtené obilie škodí aj nášmu mozgu. Dnes sa spája jeho papanie s demenciou, depresiami, Parkinsonovou a Alzeheimerovou chorobou a závislosťou. Veru to  už nie je múka "ze mlejna" starých báb. Ľudia konzumovali chlieb už po stáročia, no výskyt alergie alebo intolerancie na lepok nedosahoval tak vysoké čísla ako je tomu dnes. Má to na svedomí potravinársky priemysel, ktorý vyšľachtil nové tetra a hexaploidné pšenice, ktoré síce rastú húfne ako peňaženky potravinárskym magnátom, no nášmu zdraviu škodia. Chlieb bol vyrábaný z pôvodnej pšenice s nízkym obsahom lepku a so zastúpením všetkých zložiek zrna, tej však dnes už odzvonilo a v obchode si kúpime pečivo, cestoviny, keksíky už z vymielenej pšenice s vysokým obsahom gluténu, a naopak zbavenej otrub.

Okrem výrobkov zo pšenice odporúčam skúsiť vyradiť aj mliečne výrobky. Cítite sa po nich nafúknutí či ospalí? Zjete viac rizota so syrom ako rizota s kuracím mäsom? Okrem toho, že mňa osobne z mliečnych výrobkov nadúva, všimla som si, že keď podľahnem syru som viac hladná, resp. nie hladná ale mám väčšiu chuť. Mnoho ľudí v mojom okolí mlieko nepije, chválabohu neveria ani v "zdravý" účinok presladených jogurtov či jogurtových nápojov. Bohužiaľ, nepoznám človeka, ktorý sa rozlúčil aj so syrom či tvarohom. Prečo neodporúčam ani syr ( ani ten light) do diéty? Syr je droga. Znie to šialene, ja viem. Avšak obsahuje látky podobné amfetamínu, volajú sa fenyletylamín. Nerobí vám problém zjesť celú 120 gramovú parenicu ( a ešte by ste si pridali :D ) ale už ťažšie to ide s konzervou tuniaka? Stojí to za zamyslenie :) Všímajte si nie len fyzické reakcie vášho tela na jednotlivé zložky stravy, ale aj tie psychologické. Po ktorom jedle máte chuť ísť "dochytávať", ktoré jedlo vás núti jesť viac?
Aké je tajomstvo obchodníka, ku ktorému sa vždy vrátia hladní zákazníci? Extra porcia syra ;) 

Podobne vám v ceste ku štíhlej postave môžu stáť aj rôzne umelé adiktíva vo vašej strave. Umelé arómy, sladidlá, konzervanty. To do diétneho jedálnička vôbec nepatrí. Jedlo si preto pripravujte doma. Oblúkom sa vyhýbajte závodným či školským jedálňam. Domáca zemiaková kaša pripravená len zo zemiakov a štipky soli je istotne zdravšia verzia ako tá prášková, ktorú pripravujú vo veľkým jedálňach ( komu by sa chcelo čistiť toľko zemiakov :D ) Namiesto umelín preto investujte svoj čas a peniaze do skutočného jedla!

Určite by ste mali urobiť poriadky aj vo vlastnej špajzi. Pozrite sa tiež na olej, ktorý používate. Ak váha protestuje ( no to by ste mali urobiť aj pre svoje zdravie) určite prestaňte konzumovať rafinované rastlinné oleje. Takže slnečnicový či repkový olej môžete zahodiť a nahraďte ich kvalitným olivovým olejom. Za vyskúšanie stojí tiež tekvicový olej, ktorý je v šalátoch veľmi chutný. Jednosmerný lístok na smetisko by mal dostať aj margarín vo vašej chladničke ( pečivo predsa aj tak papať už nebudete :D ) a jemu podobné kolegyne ako Hera, Cera a spol.
Tak takto NIE! 

 Medzi tuky, ktoré do diéty ani zdravého jedálnička nepatria, sa radia aj živočíšne - bravčová masť, maslo (pozn. maslo je diskutabilné), údeniny, salámy, šunky a spol. Netvrdím, že všetky nasýtené tuky sú zlé, naopak, sú pre nás potrebné. Preto by mali byť vo vašom jedálničku, či už chudnete alebo nie. No nemali by pochádzať z vyššie spomínaných zdrojov. Zakúpte si kvalitný kokosový olej, ktorý vám v kuchyni nahradí maslo aj masť. Namiesto klobásy si doprajte údenú makrelu, ktorá je bohatá na zdravé omega 3 tuky. Mäsové polotovary verím, že sa u vás už nenájdu, no keby náhodou tak von s nimi! Urobte si v chladničke radšej miesto pre vajíčka, ktoré sú azda najvhodnejšou voľbou ako zdravo začať deň. Odmeňte sa a doprajte si kvalitné hovädzie mäso, či lososa. Tuky zastúpené v mäse z voľne pasúceho sa dobytka vám dodajú silu a vitalitu.
Tak takto ÁNO! 

Jedlo by nám malo byť najmä liekom. Preto verím, že diétu neberiete ako trest. Naopak, keď budete mať o pár kíl menej, budete sa cítiť lepšie a "vyfúkne" si aj vaše srdiečko. Je jar. Kvitnite aj vy :)

Koniec prvej časti :)

2 komentáre:

  1. čo je zlé na syre? pokiaľ to nieje nejaký tavený syr s kopou éčok, tak by ma vážne zaujímalo z kadiaľ máš takúto blbosť :D a ten cheeseburger, to je vážne z cesty, chceš povedať že ľudia majú chuť na nezdravý cheeseburger kvôli syru a nie kvôli tým éčkam a pšenici? :D
    a to maslo a bravčová masť.. tam sa ti čo nepáči? :D pokiaľ je tá masť domáca tak je to spolu s maslom veľmi zdravá potravina...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Aoj :) len preto, že má nejaký výrobok na obale "E" neznamená že je nezdravý, no tavený syr je áno a rovnako ako ostatné syry ;) a blbosť? vyskúšaj mesiac bez všetkých mliečnych výrobkov a uvidíš... troška sa ma tvoj komentár dotkol, priznávam :) v prvom rade ja moje články nepíšem zo zdrojov typu "Skvelá žena", preto ak ťa zaujíma skutočne problematika syra pozri si nejaké anglické zdroje napr.: http://www.powered-by-produce.com/2011/05/26/cheese-addiction-rehab-program/ a tiež tento dokument, o tom hamburgeri a syre to začne okolo 70 min. http://spotter.tv/www/604422-super-size-me.htm#! :) k tej bravčovej masti a maslu len toľko, že čo považuješ za domáce? nálepku na obale? alebo si myslíš že ľudia dnes majú čas sami si vykŕmiť prasce a vyškvariť si masť? :) no to len mizivé % :D netvdrím, že DOMÁCE maslo či masť sú nezdravé ale pre postup v chudnutí nie sú vhodné :) pozri sa na jedálničky v predsúťažnej príprave špičkových kulturistov a fitness, pochybujem že tam nájdeš bravčovú masť či maslo... aj môj tréner mi presne nadiktuje, ktoré tuky môžem a ktoré nie, len aby som šla s váhou ešte dolu a to sú- olivový olej, omega 3 z rybieho oleja alebo vlašských orechov, kokosový olej a tekvicový olej... načo by bolo maslo a masť pre človeka ktorý chudne? do šalátu si ho asi nedá :D alebo že by sa rozhodol si robiť rezne alebo chleba s masťou a cibuľou? :D tak to potom sa mu veru takéto tuky zídu :D :D

    OdpovedaťOdstrániť

Motív Úžas, a. s.. Autor obrázkov motívu: lobaaaato. Používa službu Blogger.