utorok 15. decembra 2015

Vyrába sa na Slovensku srvátka?

Keď mi prišiel leták z miestnych potravín, ktorým som si krátila chvíľku pri kávičke, skoro mi zabehlo od prekvapenia, že tu na Slovensku sa predáva v bežných potravinách proteín. Čo som sa načakala,  kým sa aj v malých predajniach predával tofu syr, avokádo či arašidové maslo! A teraz, čuduj sa svete, malé predajne predbehli supermarkety a dostanem v nich proteínový prášok.  Keď domáci obchod, mali byť v ňom byť aj domáce potraviny, nie je tak? Keď pri výrobku viala Slovenská vlajka, letela som na internet, či je to naozaj pravda. Žeby Slovensko malo svoj vlastný sušený srvátkový proteínový koncentrát? Poďte sa teda pozrieť na to, čo som sa dozvedela, kým mi  chladla poobedná kávička.









Slovenský obal či slovenský obsah?

Koliba WPC roteín sa predáva v piatich ochutených variantoch a jedným neochuteným. Pre bežných spotrebiteľov je v ponuke v 1000g baleniach. „Ochutená forma Koliba WPC proteínu sa tak isto ako aj WPC Natural môže pochváliť pôvodom zo Slovenska.“ uvádza výrobca na e-shope sporteam.sk. Prvý slovenský proteín sa vyrába v krásnom Podpolianskom regióne, v meste Hriňová, kde už vyše 20 rokov funguje mliekareň Koliba a.s.  Ani opis produktu od výrobcu na internetovom obchode, ani overenie slovenského pôvodu firmy, ma úplne neuspokojilo, a zvedavý škriatok vo mne vyhral nad mojou hanblivosťou ( a tiež nad túžbou k mojej káve). O rýdzom slovenskom pôvode ma presvedčila až Koliba a.s. : „WPC Natural  a jeho ochutené formy sa vyrábajú zo srvátky, ktorá zostane po výrobe syrov, kde vstupnou surovinou bolo surové kravské mlieko nakúpené zo slovenských fariem,“ Keď som si už „očekovala“ ochotu firmy komunikovať s obyčajnou blogerkou a nadviazala som kontakt, bola by som hlúpa, ak by som nevyužila túto šancu dozvedieť sa viac o výrobe prášku, ktorý je alma mater všetkých kulturistov a nadšených fitnesákov.


Od podojenia k membránovej ultrafiltrácii
Slovensko je známe výrobou syrov. Oštiepok, korbáčiky či bryndza sú súčasťou nášho národa tak ako pre Britov čierny čaj. Štatisticky netuším koľko kg syrových pochúťok sa u nás vyrobí, no istotne slovo „veľa“  nebude stačiť. A viete, čo ostáva pri výrobe takej Hriňovskej tehly? Srvátka. Veľa srvátky.  Bolo len otázkou času, kedy sa nájde niekto, kto si dá dokopy momentálny „bodybuilding“ boom plus prebytok srvátky a začne s výrobou proteínu. Šikovnosť a podnikavosť Slovákov nesklamala, a jeden odvážny sa našiel.

 Ak sa nad tým zamyslíme, všetci, my siloví fanatici, dávame nemalé peniaze za odpad. Neviem, či existuje cennejšia a vzácnejšia odpadová surovina ako je srvátka.  Mliekareň Koliba a.s. videla šancu, „dieru“ na trhu a uvedomila si  benefity srvátky pre športovcov: „Našou motiváciou bolo lepšie ekonomické zhodnotenie srvátky, ktorá vzniká po výrobe syrov a tiež sme chceli rozšíriť portfólio výrobkov a osloviť cieľovú skupinu športovcov,“Keď už niečo denno-denne papám, tak ma zaujíma, čím všetkým si tá potravina prešla, až sa dostala na môj stôl. O to viac, keď je to doplnkom výživy a jeho kvalita môže ovplyvniť môj výkon a zdravie. 

Vždy idem do hĺbky a tento článok, nebude výnimkou. Vieme už, že srvátka vzniká pri výrobe syrov, ale príbeh pokračuje, takže to be continued...
1.       Prvotná srvátka je zbavená syrových zŕn a ohrievaná na stanovenú teplotu.
2.       Odstredí sa srvátková smotana.
3.       Následne dochádza k tepelnému ošetreniu na 72°C. Potom sa schladí a prechodne sa uskladní  v zásobnom tanku.
4.       Membránovou ultrafiltráciou sa oddelí bielkovinová časť srvátky, v tejto fáze je ale ešte v tekutej forme.
5.       Tekutá srvátková bielkovina sa prečerpá do sušiarne, kde vznikne konečný produkt- sušený bielkovinový koncentrát WPC.
6.       Pri ochutených verziách sa pridajú arómy a prírodné farbivá.
7.       Proteín pekne odejú do obalu a pošlú do našich obchodov.

Od spoločnosti Koliba a.s. som sa dozvedela aj niekoľko zaujímavostí. Prekvapila ma dĺžka tohto celého procesu: „Celá výroba trvá zhruba tri- štyri dni,“ povedala. Vedeli ste, že na 1 kg WPC spotrebuje výrobca 155 litrov tekutej srvátky? Ani ja nie, veru, tá káva mi za to stála.  



Kvalita, nutričné hodnoty, cena

Cena WPC Koliba sa líši od obchodu k obchodu. Kúpu však podľa mňa neoľutujete. „Stretli sme sa s dobrou odozvou. Športovci ocenili najmä hodnoty a cenu výrobku.“  Koliba a.s. je navyše súčasťou Národného programu poľnohospodárskych výrobkov a potravín ZNAČKA KVALITY SK. Získať túto značku nie je jednoduché. Výrobok musí spĺňať všetky požiadavky prísnej národnej legislatívy a legislatívy EÚ. Podmienkou je tiež vykazovanie aspoň v jednom znaku nadštandardné charakteristiky. Ako uviedla spoločnosť, pri výrobe spolupracovali s dodávateľmi technológií a s výživovými poradcami.   Podporíte tak domácu produkciu a získate záruku kvality. 



Proteín je určený najmä pre športovcov, či už rekreačných alebo profesionálov. Bielkovinový koncentrát Koliba 80 neobsahuje rBGH ani GMO: „Recombinant bovine growth hormone[1] a GMO – geneticky modifikované organizmy – pri výrobe nepoužívame, ani s nimi nemanipulujeme, čiže nemôže dôjsť ani ku krížovej kontaminácii.“  Pozor by si mali dávať len ľudia s citlivosťou, resp. alergiou na laktózu či mliečnu bielkovinu kazeín.
Moja poobedná kávička nakoniec skončila v umývadle. Teraz mi ale už nič nebráni, aby som mohla túto novinku na trhu aj sama vyskúšať. Na stránke www.sporteam.sk pokukujem po príchuti čokoláda-banán. Vyskúšali ste už všetky príchute?



[1] Recombinant bovine growth hormone (rBGH)- genetickým inžinierstvom vyrobený hormón, ktorý sa injekčne podáva dojniciam, aby produkovali viac mlieka 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Motív Úžas, a. s.. Autor obrázkov motívu: lobaaaato. Používa službu Blogger.