štvrtok 2. novembra 2017

Krakow-Gdansk-Gdynia za 7 dní (1. časť)

Je to mesiac, čo som nastúpila na Erazmus do poľského mesta Wroclaw. Mesto ja viac než nádherné. Avšak tento článok nebude o ňom. Dnes spolu navštívime Krakow, Gdansk a Gdyniu. Prvé dve poznáte isto aspoň z počutia. Gdynia leží len pár kilometrov od Gdansk a spolu s mestom Sopot tvoria tzv. trojmestie: Gdansk-Gdynia-Sopot.
Dovolenka pri mori :D alá expedícia Gdansk.

A ako som stihla všetko za 7 dní? V sobotu 28.10. sme sa vďaka International Office of University of Wroclaw mohli zúčastniť dvojdňového výletu do Krakowa. Vrátili sme sa v nedeľu 29.10. večer. V pondelok 30.10. prebiehala normálna výučba a na utorok 31.10. a štvrtok 2.11. nám bolo dané rektorské voľno, ktoré súviselo so sviatkami Všetkých Svätých. O prázdninách sme vedeli samozrejme skôr,  takže nebolo náročné vybrať dátum na objavovanie Poľska. S mojou erazmus kamarátkou z Prahy sme teda v polke októbra kúpili letenky k moru, zabookovali ubytko a tešili sa na Gdansk.




28.10. SOĽNÁ BAŇA WIELICZKA

Dedinka Wieliczka sa nachádza niekoľko km od Krakowa. Známa je predovšetkým vďaka bohatým ložiskám soli, ktoré objavili naši predkovia už v neolite. Avšak oficiálne záznamy o ťažbe sa datujú od 13. storočia, čo však nebráni tomu, aby sa baňa radila medzi najstaršie na svete. Pri pohľade do nekonečných chodieb máte pocit, že ste sa ocitli v podzemnom meste. A nemáte ďaleko od pravdy. Baňa je jednoducho obrovská. Je dlhá 300km!!! Má deväť podlaží, no vám ako turistovi je umožnené nahliadnuť len do 3. podlažia. Hlboká je 327m. Baňu zdobia nádherné soľné sochy, lustre, rozľahlé kaplnky a jazerá. Fotkami sa nedala zachytiť jej plná krása. 

S baňou sa spája množstvo povestí. Jednou z nich je povesť o Kráľovnej Kinge. 

Najznámejšieho poľského astronóma nájdete aj v podzemí. 


Ján Pavol II. 

29.10. KRAKOW

Kráľovské hlavné mesto je centrum južného Poľska a patrí medzi najväčšie v krajine. Mesto dýcha svojou históriou, pod Wawelom sa hemžia domáci aj turisti, z okrajov ulíc vás láka vôňa čerstvých "obwarzankov". 

Naša návšteva Krakowa bola pre zlé počasie a strácajúcich sa španielskych študentov  dosť skrátená. Čo ma veľmi mrzí. Nádherné židovské námestie s ôsmimi synagógami tzv.  Kazimierz mi tak, bohužiaľ, uniklo. Rovnako ako interiér zámku a katedry na Wavelu. Hradný komplex na tomto návrší je najväčším v Poľsku, a je pýchou všetkých Poliakov. My sme si ho však mohli užiť len z vonku. Naša sprievodkyňa nám ukázala aj dom, kde býval Karol Wojtyla, neskôr známy ako pápež Ján Pavol II. Previedla nás aj hlavný námestím Rynek Glowny, ktorý sa radí medzi tie najväčšie v Európe. Dominuje mu nádherný Mariánsky kostol, ktorý je azda všetkým, len nie skromne zdobeným.

Kaplnky na Wawelu

S priateľmi na hlavnom námestí. V pozadí Mariánsky kostol. 
Mesto bolo vždy jedno z najbohatších v stredoveku aj novoveku. Svedčí o tom aj množstvo kostolov. Hovorí sa, že keď sa v Krakowe otočíte do ktorejkoľvek strany, vždy uvidíte kostol. Nie preto, lebo obyvatelia v ňom boli hlboko veriaci, ale jednoducho si to mohli dovoliť a bohato zdobené kostoly boli prestížou mesta. 
Nádvorie hradu Wawel. Bolo faaakt veľkééé :) Keď som vošla, hneď som si predstavila "to tu musela byť riadna stredoveká dydžinu" :D 



Priznám sa, na tomto výlete som bola "lenivý" fotograf. Takže táto fotka nepochádza z môjho objektívu. Počas našej návštevy bolo skutočne nepríjemné počasie, v Českej republike vypadla pre túto "dažďofujavicu" polke obyvateľstve elektrina. Nuž, ani mne sa vtedy nechcelo vyťahovať ručičky z teplých vreciek. (resp. mali dosť práce s držaním dáždnika) 


Našou poslednou zástavkou bol koncentračný tábor Osvienčim. Fotky tentokrát nemám z čisto prozaického dôvodu- zabudla som si mobil v autobuse v ruksaku :) . Toto miesto som navštívila už druhý krát. A stále ma nenechá chladnou. Stále si pamätám slová poľskej sprievodkyne, ešte z mojej prvej návštevy: "A toto bol človek schopný urobiť druhému človeku." 

Ľudia dokážu z nenávisti hrozné veci. Odporúčam TENTO článok. Niekedy zabúdame na to, že sme rovnaká živočíšna rasa, ktorá má jednu najväčšiu chybu- neučíme sa z tej predošlej. 



..... KONIEC PRVEJ ČASTI. 

Vaša NewHealthy.
Môj FACEBOOK.
Môj INSTAGRAM






4 komentáre:

  1. Na Poľsko a špeciálne Krakow som počula už nejednu chválu, takže ma celkom láka urobiť si nejaký pár dňový výlet. Ako je to tam s cenami? Budem si musieť hlboko siahnuť do vrecka?
    Teším sa na pokračovanie článku! 😊😊

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Milá Jar. Do Krakowa pôjdem ešte raz. Budem rada ak sa pridáš (myslím to naozaj vážne). Poľsko je veľmi lacné. Takže si zober veľký kufor, bo tu si nakúpiš zásoby kvalitného jedla na 3 mesiace :D Ubytko aj cestovanie sa dá zohnať za super cenu (čekuj booking.com, letenky cez portal kiwi a hlavne aspoň mesiac vopred) Za 5 eur máš kráľovský obed v reštaurácii, takže isto sa nemusíš báť hladovej tiesni :D

      Odstrániť
  2. Ve Wieliczku a Osvětimi jsme se školou byli také loni v květnu :) V rámci projektu Holokaust. Nevím proč, ale Terezín na mě působil mnohem hůře, než Osvětim.

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež už v Osvienčime bola so školou. Wieliczka bola pre mňa príjemná novinka. Žiaľ, Terezín som doposiaľ nenavštívila, ale nerada by som porovnávala. Smrť je smrť, brutalita je brutalita, všetko sú to hrôzostrašné a nezvrátiteľné skutky.

      Odstrániť

Motív Úžas, a. s.. Autor obrázkov motívu: lobaaaato. Používa službu Blogger.